• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1 milj i blanco, samlingslån eller förhandla ränta?

Karlstroem90

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej,
Har ganska exakt 1 milj i blanco fördelat på dessa tre;
Lendify 241k kvar (6,7 %)
Nordax 332k kvar (17,90%)
Remember 426k kvar (15,95%)
Har en uc på 1,5 just nu och i februari försvinner några ff till.
Är de bättre att försöka höja upp lendify och nordax till deras maxtak för att betala bort remember?
Eller kan de vara bättre att bara förhandla räntorna hos de tre aktörerna?
Hur hade ni resonerat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
695
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Vad betalar du i månaden i ränta hos remember och nordax? Remember brukar vara omöjliga att förhandla ränta med. Enklast är väl att vänta ut så många FF som möjligt och sen söka igen. Hur ser din inkomst ut?
 

Karlstroem90

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Inkomst 408k /år
Räntan per månad Remember: 5662:-
Räntan per månad Nordax: osäker just nu, ser inte fakturan för tillfället, men själva räkningen ligger på 5055:- mån. Lånet ligger upplagt på 20 år på nordax.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
695
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Inkomst 408k /år
Räntan per månad Remember: 5662:-
Räntan per månad Nordax: osäker just nu, ser inte fakturan för tillfället, men själva räkningen ligger på 5055:- mån. Lånet ligger upplagt på 20 år på nordax.
Ok. Kan bli svårt att få vettiga erbjudanden pga hög belåning. Du får nog vänta ut FF och ringa dem och kolla om dom kan göra något åt räntan, troligtvis svårt men kan gå om du har haft lånen en längre tid och skött betalningarna. Även om du får erbjudanden framöver hos låneförmedlare lär du inte få så mycket bättre räntor. Har du något utanför UC?
 

Karlstroem90

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Okej du tror inte de finns en möjlighet att utöka de två jag nämnde för att få bort remember? Har nyttjat ca 40k hos fairlo och ca 17k hos smspengar.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Utsikterna för att utöka dina lån är nog begränsade iom din belåning som är 2,5 ggr din årsinkomst. Möjligt att din UC förbättras något när dina ff försvinner men det är marginellt. Fråga om räntesänkning skadar ju inte.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
695
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Okej du tror inte de finns en möjlighet att utöka de två jag nämnde för att få bort remember? Har nyttjat ca 40k hos fairlo och ca 17k hos smspengar.
Blir svårt tror jag tyvärr. Försök höja upp Fairlo till 100k och minska lite av lånen på din UC innan du söker nästa gång.
 

Karlstroem90

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Utsikterna för att utöka dina lån är nog begränsade iom din belåning som är 2,5 ggr din årsinkomst. Möjligt att din UC förbättras något när dina ff försvinner men det är marginellt. Fråga om räntesänkning skadar ju inte.
Okej, så hur hade du agerat i min sits ? Bara försökt få räntesänkning och sen bara fortsätta betala in varje månad som vanligt?
Eller finns de nån alternativ väg att gå?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Okej, så hur hade du agerat i min sits ? Bara försökt få räntesänkning och sen bara fortsätta betala in varje månad som vanligt?
Eller finns de nån alternativ väg att gå?
Hur mycket kostar dig lånen varje månad? Finns det möjlighet för dig att amortera extra varje månad? Hade jag varit i din sits hade jag sett över mina månadsutgifter, försökt kapa utgifter där det går och slängt in så mycket som möjligt i lånen som extraamorteringar. Lever du snålt och utan några extravaganser kommer du relativt fort kunna arbeta ned din totala skuld och förbättra utsikterna för ett framtida samlingslån. Med lite motivation och disciplin så går det! Ett tips är att jämka på skatten och slänga in dessa pengar rakt in i lånen varje månad.

Jag skulle avråda dig ifrån att ta lån utanför UC utifrån din redan höga skuldbörda. Det riskerar att förvärra din situation. Hade jag varit i dina skor hade jag kämpat på enligt ovan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp